Ansöknings-bestämmelser
NOTERA!
Ansökan kan för enskilda personer göras fr.o.m 1 februari
i det digitala ansökningssystemet
Om ansökan görs på pappersblankett skall ansökan göras på den version av blankett som återfinns på under fliken ANSÖKAN.
Ansökningar på alla andra blankettversioner avslås automatiskt.
Ansökningsbestämmelser för enskilda personer
Bidrag kan sökas av enskilda personer som:
- har diagnosen allvarlig och långvarig psykossjukdom med avsevärd och bestående funktionsnedsättning
- bor i Stockholms kommun
- har mycket små ekonomiska tillgångar
Ansökningstiden för enskilda personer är 20 mars till 14 april (ansökningar som inkommer efter att ansökningstiden gått ut behandlas eller besvaras inte.)
Från 2024 kommer ansökningar via det digitala ansökningssystemet att kunna lämnas fr.o.m den 1 februari. Notera dock att utbetalningsperioden kvarstår som vanligt i maj månad.
Utdelning av bidrag för enskilda personer sker under perioden maj-juni och erhålls genom utbetalning till uppgivet bankkonto, eller till ditt bankkonto som är anslutet till SUS, eller via bankavi.
En person som tagit emot bidrag ombeds att skicka en kort rapport senast den 14 april året efter att bidraget beviljats. Rapporten (...som kan skrivas på t.ex. ett vykort...) bör innehålla namn och personnummer samt några ord om hur bidraget har kunnat användas.
Ansökningsbestämmelser för organisationer
Bidrag kan sökas av organisationer som:
- har i uppgift att främja vård och rekreation för personer som har allvarliga och långvariga psykiatriska sjukdomar, bor i Stockholms kommun samt har mycket små ekonomiska tillgångar
Ansökningstiden för organisationer är 1 oktober till 27 oktober (ansökningar som kommer in efter att ansökningstiden gått ut behandlas eller besvaras inte).
Utdelning av bidrag till organisationer sker under perioden november-december och erhålls genom utbetalning till uppgivet bankkonto eller bankavi.
En organisation som fått ett bidrag skall lämna en kort redovisning senast den 27 oktober året efter det att bidraget beviljats. Redovisningen bör innehålla namn och person- eller organisationsnummer, redovisning över hur bidraget använts samt hur många personer som deltagit.
Obs! Uteblir en organisations redovisning av mottaget bidrag, kommer ansökan påföljande år att - automatiskt- avslås.
Detta då Skatteverkets regler kräver att stiftelser redovisar underlag på hur utbetalda bidrag används.
Till organisationer:
Stiftelsen uppskattar om de organisationer som emottar bidrag, i sin verksamhet på rimligt och lämpligt sätt, för fram och informerar egna förbindelser om att FannyHirsch Minne vill nå ut till fler enskilda sökanden jämte verksamheter/organisationer för ansökningar.
Syftet är att bli mer välkänd för alla möjliga destinatärer/ansökande (samt potentiella donatorer).
All hjälp är värdefull.Tack på förhand!